lørdag 9. mars 2013

Jenteparty versjon 2.0

Siden man kan levere to ulike bidrag til NIBs utfordring "Jenteparty", tenker jeg dere som reagerte på at det ble vel rosa i forrige innlegg blir glade for at "the real Kaniita" nå pipler frem. To jentefester på én uke, sier du? Kan man ha det, da?

Jepp, det kan man!






Vi kvinner er tross alt mer kompliserte og uforutsigbare enn at alle jentefester inneholder rosa drinker. Oh yeah! Mange av mine venninner og jeg er hardbarka whiskyentusiaster, og velger en god whisky over en cocktail når som helst (med et og annet unntak). Isbiter og blandevann er blasfemi - hos oss holder det med noen dråper vann. Men ingen diskrimineres, vil du ha irish coffee får du det, men laget på Jameson's og ikke på en av mine elskede single malts. Det er et rikholdig utvalg i barskapet, så enhver whiskykvinne vil kunne finne seg noe spennende.






Og jo, nå kom jeg på at du nok vil diskrimineres litt likevel dersom du vil ha whisky med cola. Det skjer ikke her i huset.




Vi balanserer whiskyen (Talisker 57 North og Glenmorangie Quinta Ruban for anledningen, mens Ardbeg Corryvreckan står pent og venter på tur) med litt ekte kostymedrama, slik bare kvalitetskvinner kan. Sleng på litt sunn snacks og en neglelakk-session, og lykken er komplett! Ikke helt, sier du? Aaah, vent litt. En kopp kaffe? Der var lykken komplett! Tusen takk! Bare hyggelig.






BBCs produksjon av Pride and Prejudice fra 1995 (den med Colin Firth som Darcy) har vært en av mine favoritter siden jeg så den første gang for mange år siden. Hvis jeg skal tippe har jeg (og mine like interesserte venninner) sett denne et sted mellom 15 og 20 ganger. Det gjør den til en perfekt "sosial film", og siden den er lang blir det oftest en helaften. Vi kan skravle litt innimellom, og konse på neglelakken og slikt, uten å føle at vi går glipp av noe. Også har vi seff favorittscener som ofte spilles i reprise både én og fem ganger...




Det må jo sies at Mr. Darcy er et helt ålreit syn? I denne scenen har han nettopp tatt seg en frisk dukkert i varmen. Wet shirt og alt det der, det er det ikke bare menn som kan verdsette.


Whiskyglassene hadde tilholdssted på min stambar i Praha, Bar & Books. Etter å ha siklet på dem i årevis, fikk jeg to stykker av manageren! Da fortalte jeg ikke at jeg to år før hadde "lånt" et i fylla (jeg gjør ikke sånt lenger, altså). Jeg fikk dårlig samvittighet, og ga det til min whiskyglade venn som også elsker glassene.






Da er det bare å velge den jentefesten som passer deg best! Du får lakket neglene på begge heldigvis. Kom kom!

(Bonustips for Pride and Prejudice-junkies: gå på youtube og sjekk ut Lizzie Bennett Diaries! Begynn på episode 1, og du er hekta. Man kan se episodene fortløpende i en spilleliste, og hun har egne episoder med spørsmål og svar. Ubetalelig!)

2 kommentarer:

  1. HAHA!!! Mr Darcy!! Jeg digger Bridget Jones! Perfekt film til en skikkelig jentekveld:O)! Klem Neri:O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaaa, Bridget Jones er også en klassiker :) Ha en knaskefin helg! Klem :)

      Slett