fredag 14. mars 2014

Leprechaun-muffins fra det ytre rom!





St. Patrick's Day nærmer seg altså med stormskritt. Om det betyr noe fra eller til for deg, og om du foretrekker øl på puben fremfor muffins i hjemmet er egentlig helt irrelevant. For helt uavhengig av den irske høytiden, er grønne muffins alltid en vinner. Jeg laget mine i to størrelser mest med tanke på "små grønne menn" fra verdensrommet, og ble egentlig ikke oppmerksom på min supre irske timing før Sisterooni tolket sin muffin. Hva du legger i din muffin er altså helt opp til deg. Grønn er'n uansett.





Det skjedde altså en kveld at jeg kikket inn i kjøleskapet, som jeg jo ofte gjør. Der sto restene av min supre hjemmelagede erte- og spinatsuppe fra dagen før (med hjemmelaget kraft, på svineknoke denne gang, og en skvett matfløte) og skrek "Muffins! Muffins!". Dessuten var det litt grønnsaker der, og skulle du sett om det ikke var en pakke fetaost også. Min omtrentlige fremgangsmåte var altså som følger...




Det tørre (blandes sammen):
6 dl assorterte grove melsorter inkludert havregryn
2 1/2 ts bakepulver
salt
pepper
hvitløk- og chili-blanding innkjøpt i det store utland (kikk i eget skap, kanskje du har noe du liker)
1 ss sukker
1/2 ts grønt konditorfargepulver

Det bløte:
4 egg 
50 g smeltet smør (avkjøl) med en splash honning i
2 dl (omtrent, tilsatte gradvis til røra fikk ønsket konsistens) erte- og spinatsuppe

Det grønnsak-ishe og annet i biter:
Raspet søtpotet
Stangselleri i bittesmå biter
Fennikel i bittesmå biter
Purre i bittesmå biter
1 pakke fetaost (den helt plaine firkantede uten olje eller annet kliss)  i så små terninger du klarer uten at den går i oppløsning.






Jeg hadde gulrot og andre moro bakegrønnsaker i kjøleskapet, men valgte dem bevisst bort denne gang pga fargen. Søtpotet er fine greier, den oppfører seg mer som gulrot enn som potet, og gjør seg godt i bakst. Størrelsen på grønnsaker er alltid litt variabel, men mendgden av rasp og biter ble omtrent 4 dl sammenlagt (osten kommer i tillegg). Når alle ingrediensene var klare, tilsatte jeg først egg i det tørre, og så smør. Så tilsatte jeg suppe gradvis til røra begynte å føles som muffinsrøre (den skal kunne bli med en skje opp i muffinsformen, men begynne å skli av på vei dit - skjønner?). Oppi med grønnsakene, og røre godt. Ost vendte jeg inn til slutt, den er en sart jævel den fetaosten.


Ovnen på 175 grader, og røra i smurte former. Denne gang brukte jeg det "vanlige" muffinsbrettet, og bestemte meg også for å innvie mini-muffin-brettet jeg kjøpte med meg hjem fra NY (de har det her også, men ikke fullt så rimelig som i junaiten). Steketiden på de store var i underkant av et kvarter, de små tok vel en 7-8 minutter så vidt jeg husker. Test uansett alltid med en pinne. Disse var moro å se på i ovnen, den fargen spretter liksom ut og i ansiktet på deg. Nå smiler jeg lett, det skal sies, men du skal være bra traust for å ikke smile du også med grønne muffins i ovnen. Og enda bedre: grønne muffins ute av ovnen. Mmmmm!


Perfekte som de er, som kuvertbrød til et måltid, eller med ost (for anledningen her hjemme var det kremost) og smilende egg...

*Leprechaun-hopp inn i våren*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar