onsdag 26. februar 2014

Antioksidantmuffinen - en liten revolusjon i kakeform?



Mørk sjokolade = sunt. Hvorfor er det stort sett usunt med sjokoladekake da? Hvorfoooor? Stort sett handler det om sukker og smør, sukker og smør. Hva skal en stakkars sjokoladeelsker gjøre? Mekke seg en sunnere variant, selvsagt!


Planen var da å utvikle en antioksidant-tjo-bing-muffin, men jeg glemte å putte espresso i røra (da hadde den vel vært så sunn at den hadde hoppet til Elixia helt av seg selv). Det jeg imidlertid puttet oppi var:




4 egg
verdens minste dæsj sukker (for å få vispet opp eggene til en slags fluffy eggedosis)
220 g 70% sjokolade
1 dl melk
40 g smør
1 dl cottage cheese
2 ss vaniljekesam
6 dl (ish) blandede melsorter (fiberbyggmel, sammalt spelt, havremel, havregryn, ca 1 dl hvetemel, sammalt rug)
2 1/2 ts bakepulver
kardemomme
klype salt
cayennepepper
2-3 dl frosne blåbær (målte ikke, men tok oppi en såkalt "passe mengde". Feel it!)
1 dl hakkede hasselnøtter
1 dl hakkede valnøtter




Først visper jeg eggedosis, så smelter jeg smøret og heller melken oppi der. Når det neeesten når kokepunktet, tar jeg blandingen av varmen, og smelter sjokoladebitene i smørmelken under stadig omrøring. Sjokoladeblandingen blandes inn i eggedosisen. Jeg blander det tørre og vender det inn i det våte. Cottage cheese og kesam er jo sånn tørr-våt, og puttes i etterhvert den også. Blåbær og nøtter poppes oppi helt til slutt, og så smekkes røra oppi muffinsformer av din prefererte størrelse. Jeg bruker stort sett et muffinsbrett med 12 (smurte) fordypninger, og putter overskuddsrøra i papirformer (lett å tine i microen uten papir rundt). Jeg steker dem på 175 grader (men så har jeg en teit, ren varmluftsovn, da. 200 grader hadde sikkert vært supert i en normal ovn (en sånn som jeg ønsker meg.)) i 12-15 min, test med en pinne. Bedre med litt for lite enn litt for mye steking, de hviler jo og greier, og fortsetter å steke seg selv selv etter de er tatt ut.


Konsistensen er seff ikke som i en vanlig sjokoladekake, den er atskillig grovere og noe mer kompakt. Men smaken er super; sjokolade, blåbær og nøtter blir sjelden feil. Og neste gang smeller jeg som sagt oppi espresso også, da blir det antioksidantparty. Hvis du liker "amerikansk-søte" ting, er dette ikke kaka for deg.

Energimessig og slik de "ligger i magen", er disse muffinene ypperlige før, under eller etter trening. Eller sånn innimellom på en ekstra lang arbeidsdag. Ta den med i veska frossen, og innen du skal spise den er den tint og happy. Funker også bra som kveldskos hjemme, lunken med en klatt vaniljekesam på. Mmmmm...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar