torsdag 20. februar 2014

Ta-ta-raaaaaa: Kitchen Aid at last!




Lenge lenge, så altfor lenge, har jeg drømt om min helt egne Kitchen Aid. En hvilken som helst kjøkkenmaskin der jeg slipper å holde vispene hadde vært et stort steg fremover, men at den ser bra ut i tillegg er jo ikke akkurat irrelevant for meg. Hallo. Det er snakk om dama som plukker bil og motorsykkel kun basert på farge og form. Flaks, da, at miksmasteren konka rett før vi skulle holde førjulsbrunch i desember?






Da Til Bords i tillegg hadde saftig tilbud (Salg? Sa noen salg?) på Kitchen Aid, var den ikke lenger "uforsvarlig tulledyr" men bare "relativt overpriset, men mulig å forsvare". I tillegg hadde de den i en saftig turkis farge... "Hvem er jeg til å skulle la denne sjansen passere?", tenkte jeg da, og dro fram Elixia-musklene og tok den tunge esken med meg på bussen.






Se så fint den skled inn på det julepyntede kjøkkenet! I grevens (eller var det grevinnen og hovmesterens?) tid var den vasket og på plass, og klar for å ta i et tak i anledning brunch.




Kjærlighet ved første visp, kan man si. Så effektiv. Så vakker. Så fluffy eggehvite og eggedosis... Må bare venne meg til den litt i forhold til vispetid og hastigheter og slikt, men jeg er nå iallfall i gang. Og slipper å ha en arm opptatt til miksmaster underveis!





Lett hypnotisk er den også, denne Kitchen Aiden. Får bare lyst til å kose med røra (men obs obs, vente til vispen har stoppet). Koooose!




Rett skal være rett, første bakverk laget med denne måtte være makroner. Laget en julevariant som ble ganske så god (men estetisk ikke de flotteste jeg har sett, tror nok jeg og Kitchen Aid må bli venner før konsistensen er på topp). Kanel og nellik i selve makronen (samme grunnoppskrift som her), også laget jeg en multeganache basert på puré av frosne/"friske" multer, fløte og hvit sjokolade. Så vidt jeg husker skvisja jeg litt sitron oppi også, og raspet litt sitronskall.


Selve makronene luktet pepperkake da de var i ovnen, hehe! Og smakte fint av jul. Godt med litt syrlighet i multefyllet syns jeg.




Batch nummer to var et forsøk på sjokolade med sitron- og ingefærfyll. Verdt å notere seg fra dette eksperimentet var at sitronen regelrett drukner ingefæren, og at jeg neste gang må ha i så mye ingefær at jeg ikke tror det kommer til å bli godt engang. Tok oppi en gaaanske stor chunk denne gangen (i hvitløkspresse oppi sitronfyll likt som jeg laget her og her), såpass mye at jeg tenkte det skulle bli litt overkill faktisk. Men skulle du sett; sitronen tok rotta på'n!




For de av dere som har lurt på hvorfor jeg poster så sjeldent om dagen, kan dere se frem til hyppigere posting fremover, altså. Lover. Har vært bortreist, og jobbet en del. Til gjengjeld har det blitt med meg en hel del bloggverdige ting hjem fra det store utland. Oooooh!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar