søndag 10. november 2013

Sweet dreams are made of cheese...



Jess! Ost er digg, det er det ikke tvil om, iallfall ikke blant oss som liker ost. Snåsakokken liker ikke ost i det hele tatt, med mindre den er smeltet, så her hjemme blir jeg oftest en ensom oste-mønsjer som ikke får delt opplevelsen. Innimellom er det helt kult å ha all osten for seg selv, altså, ikke misforstå, men det hender jo også at det er koselig å se ostegjenkjennelsen i øynene til et annet matvrak underveis.


Hvorfor ikke da kombinere mine ostedrømmer med drømmene til en som virkelig er tørst på ost? Hvem kan det være, da, tenker du kanskje, som kan ha enda våtere (eller "svettere", siden vi snakker ost) ostedrømmer enn oss generelle ostevrak?

En nybakt mamma, selvfølgelig! Tenk å ha holdt seg på matta i ni lange måneder, mens alle rundt deg fråtser i chèvre og blåmugg? Respect!


Det er min tanke at de fleste ferske foreldre etterhvert får nok søte bodyer, luer, leker og outfits. Men å diske opp med et realt ostemåltid, der du seff tar deg av alt det praktiske, inkludert ryddingen etterpå - det er pur omtanke for mor, spørr'u meg! Man kan jo alltids koste på seg en presang til babyen også, da. Pass bare på å frakte den på en sikker måte.


For anledningen fikk jeg anbefalt en upasteurisert kumelksost som har en helt flytende kjerne, og kommer i en slags bark-ring. Snåsakokken telte dager til den skulle forsvinne fra kjøleskapet vårt, for der luktet det virkelig pill råttent - det lovet altså supergodt for oste-opplevelsen...


Jeg laget en frisk spinatsalat (med blant annet lime, mango og avocado) for å balansere alt fettet litt, og serverte osten lunken med litt honning og hakkede pistasjnøtter. Og så var det bare å bytte på å være baby-hvisker mens vi to damer presterte å spise opp hele greia, kun avbrutt av ekte ostenytelsessukk og et par knirk fra baby.







Altså: dagens heite tips er ost (med serverings-fasiliteter) som presang etter fødsel. Yeah! Ost er superdigg! Men i akkurat dette tilfellet slås osten av opplevelsen av å ha blitt "tante". Jeg er allerede ganske sikker på at denne babyen er akkurat litt kulere enn alle andre babyer. Løøøv is in the air, altså. Cheese and babies, babies and cheese!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar