onsdag 28. august 2013

Kaffekalas




Jepp! Det tar altså aldri slutt, makroner er kommet for å bli her hos oss. Eventuelt kommet for å bli spist opp, slik at nye makroner med nye smaker kommer til. Noen vil si at det er smør på flesk, eller kanskje kaffe på kaffe, å servere noe med kaffesmak ved siden av kaffekoppen. Jeg mener derimot at man aldri kan få nok av kaffe. Lukten... Smaken... Koffeinet... Hvilket kinderegg av en matvare! Så: det var bare et spørsmål om tid før kaffemakronen måtte testes ut.




 Jeg var såpass fornøyd med de forrige makronene at jeg brukte samme fremgangsmåte som utgangspunkt denne gangen. Jeg malte noen kaffebønner så fint jeg kunne, og tilsatte et sted mellom to og tre spiseskjeer av pulveret i røra. Denne gang ble litt over halvparten av mandelmelet byttet med hasselnøttmel. Kaffe + hasselnøtt = sant, vøtt.




Fyllet er også kaffeorientert. Ganache laget på mørk sjokolade, espresso, Kahlua, fløte og smør. Utgangspunktet er det samme som før, altså, og fyllet er omtrent identisk med det jeg lagde til disse sjokolademakronene. Siden har jeg lyst til å teste kaffemakronene med en blanding av det kaffeorienterte fyllet og dette fruktige sjokoladefyllet. Yummy!


Prøvekaniinene har godkjent disse kaffemakronene med sjokokaffefyll med riktig god margin - de rykket faktisk opp på topp fem. Det ble til og med diskutert hvorvidt de hørte til på topp tre, men det er kun meg som har prøvd alle, så det er ikke så lett for de "eksterne" å sammenligne. Alle enes iallfall om at pistasj/bringebær, peanøtt/salt karamell, sjokolade/pasjonsfrukt, pistasj/sitron, bringebær/bringebær og denne er superdupergode. Hvem trenger egentlig å bruke opp spenna sine hos Pascal?




Ups, de forsvant visst på rekordfart - igjen! "Noen" må bake igjen snart ser det ut til...

2 kommentarer:

  1. MMMMmmmmm! Nå fikk jeg veldig veldig lyst på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe! Da er det bare å smelle sammen en batch, da vettu ;) Du er jo bakedronningen, så det skulle gå kjapt og greit. Eller du kan melde deg som prøvekaniin en dag :D

      Slett