torsdag 8. mai 2014

Festlige tider II - enhjørningen møter multitasker'n







NIB utfordrer fortsatt, og temaet er som nevnt i forrige innlegg "Festlige tider".

Barndommen innhentet meg litt forrige uke idet jeg fikk en gassballong i bursdagspresang. Det var den første siden jeg var liten, de var alltid så dyre, og det var så sjelden mamma eller pappa syntes det var en god idé å gjøre en slik investering. Jeg husker enda den fineste, en blå papegøye med halefjær i mange farger, med metallicfinish og greier... 







Og så, uten å vite at jeg ønsket meg det, lever jeg plutselig med en flott rosa enhjørning i stua! Jeg er muligens inhabil, men må si det er den fineste gassballongen jeg har sett. På en tacky måte, ja, men likevel. Mesteparten av dagen seiler den rolig rundt på vinden fra vinduene, med en serviettring som "anker"/katteleke. Her om dagen overrasket den meg på kjøkkenet, og en annen dag på soverommet. Kattene klarer enda ikke å plassere lyden av enhjørningvinger i taket.









Når det pøsregner og er surt ute, er det ingenting som å varme opp kåken med en god runde baking. Eller en vårrengjøring. Eller begge deler litt om hverandre. Selv om det altså flyter over av festlige anledninger i mai, gir jeg ikke helt slipp på mine sunne matmuffin-eksperimenter (nok et eksempel her), og tenker at det å ha det festlig på alle måter kan kombineres med god samvittighet og et og annet havregryn.

 





Så, denne helgen kjørte jeg full omorganisering av kjøkkenet (med vasking. Salmiakk og greier. Det var så eks-renholdsarbeideren Snåsakokken fikk en tåre i øyekroken), mens jeg bakte tre nye matmuffinvarianter. Og jommen har vi ikke makroner igjen fra forrige runde også! Hvilken mai-luksus!



 



Skal lage eget innlegg om muffinene, med tilnærmet oppskrift. Snarlig. Spesielt den ene versjonen, med røkelaks (den skulle gå ut på dato hvert øyeblikk - perfekt å få brukt den til noe!), søtpotet, squash, fennikel, selleri og cheddar var jeg veldig fornøyd med. Hva som befant seg i de andre får du lure på til jeg får skrevet om dem, moahaha!










Både etasjefatene og de små blad-asjettene ble kjøpt på Indiska i sin tid. En av mine yndlingsbutikker fortsatt. Muffinsformer kjøer jeg stort sett på Åhlens eller IKEA, husker ikke helt hvor disse er fra. Samme som putene i daybeden, altså. Åhlens og IKEA all the way der også. Puten i stolen skuler litt bort på dem innimellom og syns de er litt vel nymotens. Den kjøpte jeg brukt fra moren til en kompis










De søte antikke kinesiske figurene er riktig frivole i sin skog av muffins og makroner, syns jeg... Tror de virkelig har funnet sitt rette semi-syndige element.






 



Melis har full kontroll både på enhjørning, kinesere og bakst. Det beste hun vet er å ligge så nærme som mulig når jeg holder på med noe, aller helst nesten utenfor kanten.


 

 


 
 



Makrell er en liten tøysekopp, og får lov til å lukte på men ikke smake. Regelen er at maten ikke er hennes før den står på gulvet - men  da er det til gjengjeld full gnafsebonanza. Favoritten hennes er fremdeles havregrøt, men cottage cheese/kesam har seilt opp på en solid andreplass i det siste. Muffins er hun foreløpig skeptisk til - kanskje sanser hun at det er noe muffins med hele greia?
 








Det blir altså ikke festligere enn man gjør det til selv. En fin ballong hjelper godt på vei.

4 kommentarer:

  1. Gassballong er det lenge siden jeg har hatt...Syns og huske jeg hadde en festa til meg en gang under russetiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det høres ikke helt ulogisk ut, nei ;) Moro med ballong, da.

      Slett
  2. ikke så lurt å bruk salmiakk te å vask når man har katte før de kan hend di trur de e kattpess lokt å begynn å ska marker over

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for godt tips! Visste ikke det, men nå vet jeg :D Beklager sent svar, har hatt litt kluss med eposten min. Happy resten-av-sommer'n til deg!

      Slett