mandag 2. desember 2013

Aldri så galt at det ikke er godt for noe





...og denne gangen ble det kjempegodt! I bloggenes verden er det lett å anta at folk lykkes med bakst og hus og hjem på heltid, men de gjør ikke det. Og hva er "å lykkes" uansett? Heldigvis har jeg valgt å innvilge meg selv og alle andre en riktig generøs "knotekvote".




Jeg klumser og feiler ofte - like a pro (se HER for eksempel). Og noen ganger (men ikke alltid, altså, tro meg) blir resultatet av feilen at jeg finner ut noe helt nytt, kanskje noe jeg aldri hadde villet prøve ut med vilje fordi jeg tenkte at det ville blitt mislykket. Som denne gangen, da jeg glemte å putte sukker i røra til bjørnebærmuffins...






Det var i det jeg hadde helt røre oppi alle formene, at jeg slikket bort litt røre fra en skje, og med én gang merket at det ikke var et gram sukker i den. Oh no! I utgangspunktet var det meningen at disse skulle være sunne, altså, og de var ellers proppfulle av grove melsorter, vaniljekesam, egg og bjørnebær (grunnoppskrift omtrent som HER, men altså totalt uten sukker, og med 4 dl oppdelte bjørnebær jeg hadde kjøpt på tilbud på grønnsakssjappa, og med vanilje istedenfor kardemomme, og med noen hakkede pistasjnøtter sånn for sikkerhets skyld). De skulle bare ikke være så sunne at de ikke smakte godt... Den spontane nødløsningen ble å drysse demerarasukker på toppen, sette dem i ovnen, og håpe på det beste.




Ut av ovnen, klar for smak, og hva skjer? De er supergode! Bærene var akkurat søte nok til at de tok støyten. Og den lille crispy sukkerskorpen på toppen var krønsjegod! Woho, en genuint sunn liten snack, saftig og mettende. Jeg liker dem som de er, eller delt i to med en klatt vaniljekesam, sitroncurd eller blåmuggost på...


Det er ikke sukker alt som glitrer, altså. Selv for oss dessertvrak. Hurra for feil, klumsing og knotekvoter til folket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar