mandag 26. november 2012

Tante grønn, tante blå og andre tanter med kanter

Det har blitt i overkant mye arving i det siste, egentlig. Også fra mine besteforeldre har jeg fått en og annen ting, siden de har flyttet på sykehjem og ikke kunne ta med seg mer enn favorittmøblene og -gjenstandene.
 



Alderdom kan være stusselig hvis kroppen og hodet ikke henger med. Å ha ting jeg husker fra da besteforeldrene mine var "seg selv" og til stede, vekker minner fra mange gode år sammen. Denne "veggløperen" (noen som har en bedre betegnelse?) har jeg vært fascinert over siden jeg var liten. Jeg var nok en håndarbeidsspire allerede da, og kunne sette pris på vel utført arbeid.




Den passet perfekt mellom to dører her hjemme. En ellers kjip hvit flik av vegg, spiffet opp på null komma svisj! Neppe tilfeldig at disse damene med alle de fine kjolene henger rett ved inngangen til det aller-helligste kjole-tempelet?




Nå vet jeg ikke om jeg husker riktig, for ting man blir fortalt som barn sitter ikke alltid ordrett, men lurer på om det kan være min egen mor som sydde denne til besteforeldrene mine i presang. Eller kan det ha vært mormor? Jeg får gjøre min research og korrigere litt hvis jeg er helt på vidda.




Fin er den iallfall. Syns jeg, da. Et enkelt konsept egentlig, med trekanter som kjoler. Også har alle hatt. Ikke rart en mini-Kaniita kunne stirre i evigheter...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar