lørdag 20. oktober 2012

Pimp my Pumpkin!

Høst er suppetid for oss suppehuer, hurra! Når det er som surest ute, er det deilig å komme hjem til noe som varmer skikkelig fra innsiden. Som røsker i fisken, kan du si.

I disse snart-Halloween-tider er det gresskar over alt, og jeg syns de er så koselige og får superlyst på. Det er altså ingen vei utenom: jeg måtte lage en kembokjele med Kaniitas gresskarsuppe! Det er egentlig en grønnsaksuppe med mye rart oppi, der gresskar er æresgjest.





Ofte kan et glass rødvin være godt til matlagingen, men nå om dagen har jeg fått meg en ny favoritt, som kan høres litt prippen og på grensen til kvalmende sunn ut. Ta-raaa: rødbetjuice og Farris! 50/50 omtrent. Superfriskt, og fint når det er jobb dagen etter...




I suppa idag puttet jeg først hvitløk og løk som brunes i smør/olje i kjelen. Så heller jeg på kokende vann, og putter grønnsakene oppi fortløpende etterhvert som de er ferdig kuttet. Gulrot, potet, sellerirot, kålrot, fennikel, purre, og hedersgjesten Gresskaret. Litt sitronsaft, litt honning, litt kalvefond idag, og chili. Hadde ikke ingefær, men tror det hadde passet skikkelig godt inn, så det skal testes neste gang. Salt, pepper. Vannet dekker så vidt grønnsakene, alt koker til det er mørt og fint.




En boks kokosmelk hopper oppi rett før stavmikseren mikser det hele. Samtidig freser jeg biter av entrecôte, kantarell og stangselleri. Det er digg med en form for topping til suppe, syns jeg. Det er dekorativt og gir følelsen av "det lille ekstra", samtidig som man får litt tyggemotstand.




Så er det bare å dandere suppe og topping som best man kan...

Da vi var i bryllup i Riga i august var det nettopp en slik sur dag som det har vært mange av i Oslo denne uka, og vi søkte tilflukt på en middelaldercafé. Der fikk vi all maten i skikkelig godrustikk keramikk, og særlig suppebollene falt jeg pladask for (ja, jeg spiste nettopp gresskarsuppe). Etter å ha fått veibeskrivelse av servitøren, stakk vi og kjøpte oss akkurat mange nok til at håndbagasjen vår var sånn passe utfordret på hjemturen.




Lokket kan brukes til å servere brød i for dem som liker det, eller man kan putte sin favorittopping oppi. Samtidig holder suppa seg varm helt fram til servering. I bakgrunnen skimtes bolle med lokket vendt motsatt vei. Smart, ikke sant?




Keramikk fra Riga - i en egen liga! Også var det deilig suppe, nam nam. I tillegg til toppingen min, har jeg revet litt cheddar og tatt med Røros-rømme og ekstra hakket bladpersille... Også nok et glass av min nye yndlingsdrikk, selvfølgelig.




Bånn appetitt! Serveres på brett - av ekte sølvplett!

Duken på brettet er fra mine besteforeldre og har nettopp fullført sine obligatoriske anti-møll-uker i fryser'n. Brettet kjøpte jeg på Portobello Market for flere år siden, og det har hatt fast frokostservice siden.




 ...og det beste av alt når man lager en kjempekjele? Rester! Yeah! Jeg fryser ned og bruker det som lunsj og middag fremover. Vanligvis bruker jeg zip-lock-poser som jeg hamstrer i sikkerhetskontrollen på Gardermoen, men forrådet er snart slutt. Nok en grunn til å få seg ut på tur snart?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar