lørdag 25. januar 2014

Heiteste dama i by'n



I serien "ull er gull", kan jeg jo vise dere mitt til nå hardeste skyts mot Kong Vinter. Når det er helt hvitt der ute og den kalde, sure vinden fyker, og sniker seg inn i alle kriker og kroker og kjøler deg helt inn til beinet - da liker jeg å være en knall rød (og veldig veldig varm) prikk i det hvite. Da lar jeg alle andre være igjen utenfor, og pakker meg fint inn i min lille glovarme boble, som altså er denne røde vinterkåpen. Mitt vintermestrings-mesterstykke.


Vi snakker altså dobbel ull med fôr, og en konstruksjon der hetten kan festes så den stenger alt surt vær helt ute. Briller-i-snøføyk-testen er passert. Vått-hår-testen bestått med glans og gullstjerne. Og ikke minst: hvis jeg trekker den godt ned, får jeg være helt i fred hvis jeg vil.




Denne kåpen er så varm at jeg fortsatt har litt å gå på, nemlig å ta på genser under og ekstra ullstilongs. Hah! Selv på de sureste dagene, har det til nå holdt fint med én "enhet" på overkroppen. Inne fra min lune hule ser jeg omtrent slik ut på verden:




Jeg ser ofte bort på dem med jakker som slutter rett under rumpa, eller (Gud forby) rett over rumpa, og skjønner ikke helt poenget med å ikke kjøre fotsidt når det nå engang er vinter og greier. Nå skal det sies at jeg nok har en over gjennomsnittet kald rumpe, men likevel...


Prikken over ullen er seff gode, varme, koselige votter! Mine gode venner er med gjennom vinteren, og sammen med det røde lyser de opp i et hvitt Oslo.




Prikken over prikken, er nok alle de lengtende blikkene jeg får fra barn rundt omkring. Og spontan latter på bussen (også fra de voksne). Tror nok det er en og annen misunnelig voksen der ute også, men de skjuler det bedre. Men med den røde kåpen er det ingen sperrer, og mange skulle ønske de hadde en like varm (og rød) kåpe - sånn er det å være den heiteste dama i by'n.

6 kommentarer:

  1. Hei, super fin kåpe! Det er ikke lett og finne lange fotsid jakker/kåper nå til dags. Så hvis man skal holde seg varm må man kanskje bare mekke selv. Kan du si litt om hvordan du har fått til dette her?! Har du tova, strikka, hekla eller sydd?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for koselig kommentar! :) Denne har jeg sydd, av to ulike ullstoffer og et fôrstoff. Kåpen er faktisk to lag ull med fôr, fordi jeg trengte en ekstra hard-core-en til dager der enkelt-ull-kåpene ble for lite (et eksempel på en av dem ser du her: http://bananaforever.blogspot.no/2012/02/winter-wonderplagg.html).

      Det er litt komplisert å forklare prosessen her, jeg konstruerer mønster selv, og setter sammen med så lite banning og sverting som mulig. Deler av den ene overgangen her har jeg gjort mer spennende ved å klippe stoffet i et slags krumelurete snirklemønster, som er festet til det andre stoffet med en plattsøm. Det som ikke kommer frem på disse litt dårlige selvutløserbildene, er en skikkelig fin krave som syns når hetta ikke er oppe, og som jeg la litt ekstra kjærlighet i. Jeg liker å bruke metallelementer i klærne mine, og med litt trening sitter det i fingrene og tar ikke noe særlig tid i på-/avkledningsprosessen. Helt supre karabinkroker på Clas Ohlsson, ellers har jeg et favorittmetalldingssted i Praha der jeg bunkrer opp jernvare jevnlig ;) De store D-krokene og ringene er derfra. På denne kåpen er metallet foran kun til pynt, det er glidelås også. Men de som fester hetta, er funksjonelle.
      Som sagt: vanskelig å forklare skriftlig, dette. Denne kåpa er på ingen måte noe jeg ville forsøkt meg på som førstegangs syprosjekt, da ville jeg gått for noe enklere tror jeg. Men man kan jo bruke noe av grunnideen (dobbel-ull, omtrentlig form), siden denne ikke består av så mange ulike biter som den jeg linket til her for eksempel.

      Slett
    2. Den andre med 'linken' likte enda bedre. Du er jammen med flink! Jeg forstår at det ikke er enkelt og forklare skriftlig. Men du er en inspirasjon til ei som er nybegynner. Forsett med det du gjør, for jeg synes det er helt fantastisk. :-D

      Slett
  2. Wow den med 'linken' likte jeg døds godt. Du er jammen med flink! Jeg forstår at det ikke er lett og forklare skriftlig, og det er ikke bare bare å sy flere lag med ull. Men du er en inspirasjon til ei som er nybegynner. ;-) Takk for raskt svar og forsett med det du gjør. :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for komplimentene, og lykke til med syinga! Vi var alle nybegynnere engang, det er bare å mose på, så blir du flinkere og flinkere. Jeg heier på deg! :D

      Slett
  3. Obs! Ser ut som jeg gjentar meg selv, men jeg så ikke at den forrige kommentaren kom med. Takk for tilbakemeldingen! Lykke til videre! ;-)

    SvarSlett